Urmărește-ne pe Facebook

Lapidarium-ul Muzelui Întreprinderii Miniere Roșia Montană

29.763 lei strânși din 47.286 lei actualizat la: 15.03.2021
  1. Campania 2021
  2. Descrierea ansamblului
  3. Descrierea lucrărilor
  4. Campanii anterioare
  5. Galerie foto

_________________

IMPORTANT: în perioada 6 februrie – 6 martie 2021 se derulează o campanie de strângere de fonduri pentru acest obiectiv, campanie inițiată de Prietenii Roșiei Montane și RosiaMontana.Community pentru a marca cei 1890 de atestare documentară a așezării. Fiecare donație primită pentru Lapidarium în contul programului nostru va fi răsplătită cu o serie de premii 🙂 Pe larg despre coordonatele acestei campanii – AICI.
UPDATE: în campania de mai sus s-au strâns 16.022 lei, proveniți din controbuțiile a 61 de donatori. Vă mulțumim!

_________________

1. Campania 2021: În această campanie ne propunem realizarea noii construcții de protecție pentru piesele romane din incinta Muzeului Întreprinderii Miniere Roșia Montană. Detalii aici – plan de activitate 2021.

2. Descrierea ansamblului: Muzeul Mineritului din Roșia Montană este printre puținele obiective care pot oferi informații spectaculoase și necesare turiștilor cu ghidaj de specialitate. Piesa de rezistență a muzeului, galeriile miniere romane, sunt prezentate într-un context muzeal care prilejuiește un parcurs de-a lungul istoriei mineritului de aici, expunând în curtea fostei Întreprinderi Miniere de Stat mai multe piese romane, în majoritate monumente funerare, utilaje industriale de prelucrare a minereului – de la șteampuri de lemn până la cele din perioada industrială, o colecție impresionantă de fotografii documentare și unelte specifice etc.

Lapidarium-ul din cadrul acestui muzeu grupează o colecție importantă, formată din 45 de piese antice romane, stele funerare, altare de cult, fragmente arhitecturale diverse.

3. Descrierea lucrărilor

  • Starea de conservare

Sub povara zăpezii, construcția metalică improvizată din curtea Muzeului Mineritului din Roșia Montană care proteja Lapidarium-ul, s-a prăbușit. Zidul de terasare și structura metalică au cedat, punând în pericol piesele romane expuse aici.

  • Scopul și anvergura lucrărilor propuse prin Programul Adoptă o Casă

Obiectivul principal al intervenției vizează asigurarea protecției artefactelor litice față de factorii de mediu, prin realizarea unei acoperiri corespunzătoare a zonei Lapidarium-ului. Structura de protecție, realizată din elemente din lemn (grinzi și stâlpi), conectate cu piese metalice, va susține un acoperiș verde, așezat pe un planșeu de lemn. În acest spațiu va fi dezvoltat un scenariu de prezentare și interpretare a patrimoniului expus, prin prezentări grafice ale contextului în care aceste piese au fost descoperite, prezentarea exponatelor prin mijloace convenționale (etichete, descrieri) și digitale (QR-coduri).

  • Capitole de lucrări necesare necesare identificate în momentul includerii în Programul Adoptă o Casă
    lucrări observații
    I. Proiect de intervenție
    1. proiect arhitectură, amenajare expozițională
    2. proiect structură
    II. Intervenții de urgență
    1. sprijiniri structura metalică existentă este instabilă
    2. închidere perimetrală piesele litice necesită protecție pănă la realizarea lucrărilor de protejare finale
    3. asigurări piese litice – consolidări material, reatașare fragmente, biocidare, hidrofobizare
    III. Structură de protecție
    IV. Introducere sisteme expoziționale Panouri de prezentare, etichete, coduri QR

     

4. Campanii anterioare

▷  Campania 2020: Încă din toamna lui 2020, echipa Adoptă o Casă a făcut o propunere de proiect, au fost făcute lucrări de punere în siguranță a structurii actuale pentru a putea trece iarna în siguranță, a fost achiziționat mare parte din lemnul necesar și au fost colectate o parte din fondurile necesare celor mai urgente lucrări. Au fost curățate și pregătite pentru iarnă piesele romane expuse. Au fost curățate elementele de vegetație care puneau și mai tare în pericol structura. Detalii aici – raport de activitate 2020.

_______________________________________


CONTRIBUIE ȘI TU!

Puteți sprijini această intervenție prin donații în contul Asociației „ARHITECTURĂ. RESTAURARE. ARHEOLOGIE”, organizatoarea programului Adoptă o Casă la Roșia Montană prin transfer bancar: Cod de Înregistrare Fiscală (CIF):18876357 // Cont: RO 37RNCB 0484 1592 1710 0001Banca: BCR, sucursala Romană

Sau prin
PayPal: contact@adoptaocasa.ro


 

Intervenție derulată de Asociația ARA, prin programul Adoptă o Casă la Roșia Montană, cu sprijinul de specialitate oferit pro-bono de SC Profesional Construct Proiectare SRL și SC Metamorfozys SRL. Mulțumim! 

___________________________________

POVESTEA PIESELOR 01

📌 Piesele antice care se regăsesc azi în colecția Muzeului Mineritului din Roșia Montană au și o istorie relativ recentă, una foarte, foarte interesantă. Ei bine, o parte dintre ele și-au petrecut ”bătrânețile” în zidurile caselor Roșiei Montane, înainte să fie aduse laolaltă în colecția muzeului, la inițiativa geologului Aurel Sântimbrean, la finele anilor 70.

Stele funerare, inscripţii, altare de cult, fragmente arhitecturale, recuperate din construcţii sau amenajări romane erau expuse în fațadele caselor iar această practică reprezintă un fenomen arhitectural devenit reprezentativ pentru Roșia Montană, un mod de utilizare a artefactelor antice care ia amploare în secolul XIX, când în zona Transilvaniei sunt menţionate fragmente antice înglobate, cu faţa la vedere, în zidurile noilor construcţii – locuinţe, biserici sau simple lucrări de inginerie civilă. Trimisul lui Anton Steinbüchel, şi mai târziu chiar Theodor Mommsen, care ajunge în zona Alburnus Maior în 1857 într-o vizită de documentare, descriu mai multe monumente epigrafice întâlnite la casele Popasake, Janko Francisc, Romulus Gritta şi Ioan Madan.

În zidurile acestora erau vizibile stele funerare dispuse cu inscripţia spre stradă, iar în jurul casei Gritta ia naştere un adevărat lapidarium format din piese de arhitectură şi sculptură funerară romane, surprins într-o gravură realizată spre sfârşitul secolului, în 1892. Un grup de patru altare funerare, aflate acum în colecţia Muzeului Mineritului din Roşia Montană, au fost întâi zidite, la scurt timp după descoperire, la jumătatea secolului al XIX-lea, la gura galeriei „Ferdinand”, pentru ca mai târziu să ajungă în parcul liceului „Horea, Cloşca şi Crişan” din Abrud. Un alt altar votiv descoperit probabil tot la Roşia Montană a ajuns, la 1873, în biserica Sf. Nicolae din Abrud, iar un altul, descoperit în 1868 în zona Ţarina, a folosit ca „picior de pristol” în biserica ortodoxă din Roşia Montană până în 1925, când a fost transportat în muzeul din Turda (Cf. V. Wollmann).

Astfel de exemple subzistă încă la mai multe case din zona centrală a Roşiei Montane (ex. casele 321 (clădire înscrisă în programul nostru, unde am repus în fațadă o copie a altarului aflat azi în muzeu), 391, 409, 342 – Școala Germană / vezi foto).
Aceste povești, informații despre parcursul unor pietre aparent lipsite de viață dar cu un trecut neașteptat și fabulos, trebuie spuse și transmise. Ne propunem să facem asta odată cu refacerea Lapidariului Muzeului din Roșia Montană, iar dacă doriți să ne sprijiniți în acest demers am fi mai mult decât bucuroși 🙂
📸 Sursa Foto 1: Horia Ciugudean / fațada Școlii Germane din Roșia Montană, înainte de extragerea monumentului roman din fațadă.
📸 Foto 2: imagine din incinta Muzeului Minieritului, din timpul stabilizării și pregătirii fragmentelor piesei / Tania și Adi / @Metamorfozys / august 2020.

________

POVESTEA PIESELOR 02 

În 2012-2013, în timpul lucrărilor pe care le-am derulat la casa cu spațiu comercial din Piața Centrală (când am eliberat fațada de tencuielile din mortar de ciment), am descoperit în zidăria fațadei amprenta unei piese romane, a unui altar votiv. 

L-am identificat în Lapidarium-ul Muzeului Mineritului din Roșia Montană și am aflat că în 1939, la construirea casei, în faţada dinspre Piaţă a fost  zidită o spolie romană care fusese descoperită în zona Ţarina – un altar votiv cu inscripţie: Apollini / Aug(usto) sac(rum) / Panes N /[o]-setis / v(otum) s(olvit) l(ibens) m(erito) 

Această era o închinare zeului Apollo Augustul făcută de către ilirul Panes, (fiul) lui Noset –, mărturie a supravieţuirii până în perioadă interbelică a acestui mod special de proiectare în prezent a trecutului. Un al doilea fragment epigraf roman – o lespede votivă cu inscripţia Dassius [______] / Deanae [______] / et conle [______] – se găsea încastrat în pavajul curţii, ilustrând un alt mod, pur funcţional, de reutilizare a materialului litic roman.

În 2014, cu ajutorul colegilor specializați în restaurare de componente artistice și prin bunăvoința administratorilor muzeului, am realizat copii ale celor două piese și altarul a fost montat înapoi pe fațadă, pe locul indicat de amprenta lăsată în zid la scoaterea originalului.

Am povestit în urmă cu câteva zile despre această practică des întâlnită în secolul XIX, în zona Transilvaniei, prin care inscripţii, altare de cult, fragmente arhitecturale recuperate din construcţii sau amenajări romane erau expuse în fațadele caselor. În cazul de față am reușit să refacem parcursul altarului roman și să redăm imaginea istorică a fațadei prin amplasarea copiei, originalul aflându-se în continuare expus în Lapidarium-ul Muzeului din Roșia.

Sunt piese antice cu povești care merită spuse, poate chiar urmărite prin sat, în locurile și fațadele unde și-au petrecut o perioadă din existența lor. Un soi de ”treasure hunt” tematic, însoțit și ghidat pas cu pas, din incinta Muzeului până pe ulițele târgului. Un fenomen întreg recompus din povești recuperate din fragmente de piese romane, mărturii și amprente în zidării de piatră. Sunt lucruri realizabile printr-un efort comun în care vă invităm să ne fiți alături, începând cu refacerea Lapidarium-ului deteriorat de ultimele zăpezi din Roșia Montană. 

______________________


5.Galerie foto.

Cum mă implic?